Det er for lite prisdifferensiering av fersk fisk, mener ferskfiskaktører på Møre, og god kvalitet gjenspeiler seg ikke i prisen. Hvordan kan vi synliggjøre den gode kvaliteten på ferskfisk fra Møre? Et forskningsprosjekt har sett nærmere på saken. Prosjektet ble tirsdag presentert for Marin samhandlingsarena Møre og Romsdal.
Sunnmøre og Romsdal fiskesalslag tok initiativ til
prosektet, som har blitt et tverrfaglig samarbeid mellom profesjonelle fiskere
og kompetanse fra salgs- og markedsleddet og Møreforsking, Lederen for
prosjektet «Ferskfisk fra Møre», Kari Lisbeth Fjørtoft fra Møreforsking, presenterte
de viktigste resultatene.
Kvalitet i alle ledd
Optimal ferskhet krever kompetanse i alle ledd fra fangst til mottak og videre
distribusjon ut til kunden. For å sikre topp kvalitet har prosjektet utarbeidet
en egen kvalitetsstandard med tilhørende prosedyrer. Standarden er utarbeidet i
samarbeid med fiskere og ferskfiskmottak, og målet med standarden er å skape et
merkevareprodukt for fersk fisk av beste kvalitet. Kurs for fiskere og mottak
er en del av standarden, og gjennomføringen av kurset er et krav for å levere
og motta fisk.
Topp kvalitet av ferskfisk helt frem til sluttkunden er målet. God kvalitet gir råvaren lang
holdbarhet. Det vil si at fisken kan lagres lengre hos grossist og restaurant.
Dette vil også gi mindre svinn for kundene.
Egen merkevare
Prosjektet har jobbet med produktdifferensiering, merkevarebygging, markedskommunikasjon og langsiktige strategier
for økt verdiskaping. Kvalitetsfisk fra Møre skal nå selges som en egen
merkevare, med eget design og logo. Navnet MØRE OF NORWAY er valgt. Det viser
hvor fisken kommer fra. Fisk fra «Møre» er for mange kjøpere allerede forbundet
med god kvalitet. Det er viktig å bygge videre på dette «ryktet» og å bygge en
historie rundt produktene og bedriftene.
En egen hjemmeside er utviklet for å kommunisere merkevaren
(morenorway.no). Det er fokus på historie, opprinnelse, topp kvalitet fra fangst
til kunde, kort distribusjon, kompetanse, kurs og sertifisering.
Stadig flere forbrukere ønsker å vite hvor fisken kommer fra og restauranter
opplever stadig oftere at kunder har spørsmål rundt dette. Merkevaren MØRE OF
NORWAY vil bygge en historie rundt produktene og bedriftene. Fremover vil flere
fartøy, mannskap og mottak kurses og sertifiseres, slik at større kvantum av
merkevaren vil bli tilgjengelig. Forutsigbar og godt dokumentert høy
ferskfiskkvalitet vil gjøre merkevaren MØRE OF NORWAY til et kvalitetsstempel.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Prosjektdeltakere:
Sunnmøre og Romsdal fiskesalslag , Marine Sales, Sandefisk, Fine Fish, Ventura
og Haugstad.
Prosjektstøtte:
Hovedsaklig finansiert av Møre og Romsdal Fylkeskommune.
I tillegg har Surofi bidratt. Bedriftene har bidratt med egeninnsats.