«Hvilke julebrus smaker best», «den store grillpølsetesten» eller «disse frokostblandingene er sunnest for deg» er overskrifter en ofte kan se i dagspresse og andre tilsvarende forum. Nesten daglig publiseres det «best i test»-resultat som er med på å hjelpe forbruker i sine produktvalg. Men hvordan disse testene gjennomføres kan være noe ulikt.
For å bistå med å sikre og dokumentere resultatene i denne type tester har Sensorisk Studiegruppe (SSG) tatt initiativ til å utvikle 5 enkle smaksvettregler og retningslinjer knyttet til disse. Smaksvettreglene skal på en enkel måte guide journalistene under planlegging og gjennomføring av en produkttest. SSG er et frittstående, ideelt og uformelt nettverk bestående av bedrifter som alle jobber med sensorikk og vi har medlemmer både fra næringsmiddelindustrien, non-food industrien, legemiddelindustrien samt forsknings- og utdanningsinstitusjoner og analyselaboratorier.
Stor interesse for lynkurs i Best i test-undersøkelser
31. januar arrangerte SSG et smakskurs der smaksvettreglene ble presentert for 45 lydhøre kursdeltakere. Både dagspresse som VG, Dagbladet og Aftenposten, nettsteder som klikk.no og tv-konseptet Matkontrollen var til stede. Kurset ble holdt på Norsk Restaurantskole og de fremmøtte fikk både gjennomføre en forbrukertest på potetgull der de selv bistod som forbrukere og se hvordan en eksperttest på wienerpølser kan gjennomføres. Under smakskurset var det også urpremiere av animasjonsfilmen «Best i test» som oppsummerer smaksvettreglene.
Som medlem og styremedlem i Sensorisk Studiegruppe har Møreforsking vært med på og utvikle retningslinjene og manus til animasjonsfilmen.