Møreforsking vil gjerne gratulere Geir Skeie (28) fra Fitjar som tok gull under det prestisjetunge Bocuse d'Or denne uken. Og det med ingredienser fra eget hjemland. Sammen med torsk og reker var norske kamskjell fra Seashell AS på Frøya en av hovedingrediensene som kokkene fra 24 land fikk bryne seg på. Møreforsking samarbeider med Seashell for å la flere enn kresne kokkeganer få en bit av denne delikatessen.
Seashell AS ved Frøya har holdt på med lite utnyttede ressurser siden tidlig på nittitallet og har det siste året virkelig fått anerkjennelse for sin innsats. Under arrangementet ”
Det Norske Måltid” i oktober i fjor ble kamskjell fra Seashell tildelt pris for ”årets produkt” innenfor kategorien ”sjø”. Et stort øyeblikk og en betydelig tillitserklæring var også når det tidligere på året ble klart at Seashell skulle levere kamskjell til verdensmesterskapet i kokkekunst;
Bocuse d'Or i Frankriket.
Med norsk seier og norske produkt er det klart at interessen for kamskjell og andre sjømatprodukter har fått et løft, noe som skal utnyttes fremover.
Møreforsking har gode relasjoner med Seashell og har et pågående (3-årig) samarbeidsprosjekt der målet er å optimalisere omsetningen av levende kamskjell til Europa. Gjennom økt kunnskap om effekter av håndtering og optimalisering av mellomlagringsforhold er ønske at flest mulig vil ha muligheten til å nyte norske kamskjell av topp kvalitet hele året.
På grunn av sin store muskel, gode konsistens og søte smak blir norske håndplukka kamskjell ansett som et høykvalitetsprodukt i forhold til industrielt trålede skjell fra andre steder i Europa. En god råvare gjør mye av sin egen markedsføring, men for å gjøre forbrukerne oppmerksom på forskjellen mellom ”klinten” og ”hveten” er en utfordring fremover å differensiere de norske ferske/levende handplukkede kamskjellene fra andre skjell med lavere kvalitet. Deler av HoReCa segmentet (nisjer) vil være det segmentet hvor man kan oppnå høyest pris. Norske kamskjell er høgkvalitetsprodukt og vil ha muligheter til å posisjonere seg i øvre del av HoReCa-segmentet. I arbeidet med merkevarebyggingen av norske håndplukka kamskjell, vil en seier i verdensmesterskapet i kokkekunst være svært viktig å ta med seg i det videre arbeidet.
Les mer om seieren til Geir Skeie i
VG. (Møreforsking er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider)