Nyheter
Det skjer spennende ting hver uke i Møreforsking og vi har gjort det enklere ved at du kan søke/sortere etter årstall, kategori eller ord knyttet til saker du er interessert i.
Ny rapport om forslag til anbudsopplegg for regionale flyruter i Nord...
Ny rapport om forslag til anbudsopplegg for regionale flyruter i Nord-Norge
Møreforsking Molde, i samarbeid med Transportøkonomisk Institutt og Sjurelv og Kufaas AS, har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet anbudsopplegget for statens kjøp av flyruter i Nord-Norge.
Innledningsvis beskriver vi situasjonen nå i dag, samt
presenterer trafikkprognoser for flyrutene. Trafikkveksten er gjennomgående
beregnet til å bli svært moderat på de fleste aktuelle rutene. Noen ruter er
beregnet til å få en liten nedgang. Grunnlag for kommersiell betjening, og
beskrivelse av kriterier for kjøp av flyruter er deretter gjort rede for. Rapporten
har vurdert de rutene som staten i dag yter FOT-støtte (Forpliktelse til Offentlig
Tjenesteyting) til. Rutene er drøftet sett i forhold til transportstandard,
dagens FOT-støtte til rutene og samfunnsøkonomi. Det er i tillegg utviklet en ruteplanmodell
for flyruter som gir indikasjoner på hvordan en optimal rutestruktur kunne se
ut, og hvilke effekter dette antas å ha på tilskuddsbehovet for rutene. Denne
effekten er også beregnet ved hjelp av en internasjonal kostnadsmodell for
flyruter. Vi har i tillegg sett spesielt på transport mellom Bodø og Røst. Det
er redegjort for ulike mekanismer i selve anbudsutsetting. Det er drøftet
muligheter for å bruke andre evalueringskriterier enn pris. Vi har også gått i
dybden på anbudsteorien, og drøftet teorien i forhold til
konkurransesituasjonen i flymarkedet. Nyansen mellom statsøkonomi og samfunnsøkonomi
er også belyst.
Vi har blant annet anbefalt:
- Transporttilbudet i Nord‐Norge bør i et samfunnsøkonomisk perspektiv ses under ett, slik at transporttilbudet dimensjoneres uavhengig av hvem som finansierer det. En samordning av tilbudet gjennom FOT‐nettet, med Hurtigruten, med hurtigbåtruter og eventuelle busstilbud bør analyseres
- En mer strømlinjeforming av rutenettet i Finnmark. Direkteruter øst-vest foreslås lagt ned til fordel for hub-funksjoner i Hammerfest, Kirkenes og/eller Vadsø.
- Leknes – Bodø er vurdert til å ha en lønnsomhet som tilsier at ruta bør være kommersiell.
- Våre analyser viser at det er grunn til å vurdere om det fortsatt skal være FOT-tilskudd på rutene Vardø-Kirkenes, Sørkjosen-Tromsø og Namsos-Trondheim. Det må gjøres grundige analyser før en slik endring blir iverksatt, siden et eventuelt bortfall av disse rutene medfører at flyplasser blir lagt ned.
- Anbudet for transporten mellom Bodø og Røst bør innrettes slik at både flyselskap og helikopteroperatører kan delta i konkurransen.
- Ruteområde 1 i Finnmark bør vurderes oppdelt i mindre pakker, der trafikksvake flyplasser i naturlige geografiske områder blir buntet sammen. Her kan man muligens åpne for å la helikopteroperatører legge inn bud.
- Kravet om minstestørrelser på luftfartøy foreslås fjernet for de trafikksvake rutene i Finnmark
- Det bør vurderes å opprette et flerdimensjonalt tildelingskriterium basert på 4-5 delkriterier. Faktorer som bør prioriteres, er tilskuddsbehov, tilbudt kapasitet (frekvens), flystørrelse og normal billettpris.
- Anbudene må lyses ut i god tid før oppstart, slik at tilbydere har god nok tid til å gjøre nødvendige tilpasninger etter tildeling
- Tilbydere bør under det kommende anbudet få anledning til å stille spørsmål til dagens operatør. Dette for å sikre god nok informasjonsflyt.
Kontaktperson for oppdraget er professor Svein
Bråthen.