Lager- og transportløsninger for Lanullva

lanullva.png

Lager- og transportløsninger for Lanullva

Lanullva tilbyr strikkeplagg av merinoull, og bedriften har en komplisert forsyningskjede med lange ledetider. Hvordan kan produksjon, transport og lager organiseres på en best mulig måte?

Lanullva ble startet som Vinje Ullprodukter AS i 2006, i 2017 hadde Vinje Ullvarefabrikk AS driftsinntekter på 26,87 mill. og et resultat før skatt på 2,36 mill. Bedriften holder til på Lyngstad i Møre og Romsdal, her er det hovedkontor, lager, utsalg og litt produksjon. Det er etablert butikker på Røros og i Trondheim, disse er heleide datterselskaper. Bedriften forventer videre vekst i tiden som kommer, og har en del logistikkutfordringer som må løses.

Garn kjøpes fra en leverandør i Østerrike og sendes til Kina, der så godt som all produksjon foregår. De ferdige produktene sendes deretter til Lyngstad for videre distribusjon til butikkene på Røros og i Trondheim, og for utsendelse til kunder som bruker nettbutikken. En god del produkter selges også via utsalget på Lyngstad. Den totale ledetiden fra garn bestilles til varene ankommer Lyngstad er 32-40 uker, det er fire hovedleveranser i året fra fabrikken i Kina. Varene sendes stort sett med skip (hel container eller stykkgods), flyfrakt brukes når det er nødvendig. Lang ledetid, kraftig omsetningsvekst og utfordringer med datagrunnlag og prognoser gjør det utfordrende å få til en optimal forsyningskjede.

Fakta om prosjektet:

Prosjekt nr:

2819
|

Prosjektansvarlig:

Johan Oppen
|

Tidsperiode:

-

Tittel:

Lager- og transportløsninger for Lanullva

Oppdragsgiver:

Vinje Ullvarefabrikk AS

Prosjektdeltakere:

Johan Oppen, Jon Halfdanarson