Nye og innovative løsninger for inngående logistikk og lagerstyring for GRS
Hovedmålet med prosjektet er å utvikle nye og innovative løsninger for inngående logistikk og lagerstyring for GRS Riflestocks AS
Mange
norske bedrifter har store kostnader ved å anskaffe og lagre varer, i tillegg
til selve varekostnadene. Det tar tid, og koster dermed penger, å bestille
varer, og det er mange kostnader forbundet med å ha varer på lager. I tillegg medfører
det kostnader å gå tom eller ikke kunne levere varer til egen produksjon eller
til eksterne kunder. Det er derfor viktig å ha god kontroll på hva som
bestilles, når og hvor mye. Det medfører store ekstrakostnader både dersom
det bestilles for mye/for sjelden, og for lite/for ofte. GRS Riflestocks AS
(GRS) er en relativt liten bedrift og har ganske beskjedent behov for innkjøp,
noe som gir utfordringer når det gjelder ren kvantitativ beregning av optimale
innkjøpskvanta og lagernivåer. Størrelsen gjør at bedriften
har begrenset innkjøpsmakt, og det må finnes løsninger som er gjensidig
akseptable for både GRS og leverandørene deres. Dette betyr at man må finne en
balanse mellom den «optimale» størrelsen på innkjøpsordre og lagernivåer og hva
som er realistisk å oppnå. Vi mener derfor at innovasjonene i dette prosjektet
vil føre til en konkret verdiskaping for små og mellomstore
produksjonsbedrifter som ofte sliter med stor kapitalbinding på lageret i forhold
til deres omsetning, noe som skaper problemer for likviditeten. Innovasjonen
retter seg mot å få ned lagernivået på ulike komponenter, spesielt komponenter
som det brukes lite av. GRS er en innovasjonsbedrift som driver med utvikling
av nye løsninger hele tiden, og, spesielt i introduksjonsfasen for nye
produkter og varianter der man ennå ikke vet hvordan markedet reagerer, er det
ønskelig å kunne bestille og ha på lager få komponenter. Mer fleksibilitet for
innkjøp og lagerhold vil gjøre det lettere å introdusere nye varianter og
produkter uten å binde mye kapital til store innkjøp, og uten å være sikker på
at produktet/varianten slår an og vil selge godt.
Fakta om prosjektet:
Prosjekt nr:
55127|
Prosjektansvarlig:
Mikhail Shlopak|