benchmark.jpg

Produktutvikling av fisk rettet mot barn og ungdom

Kunnskap om holdninger og forventninger til fisk- og sjømatprodukter blant barn og ungdom vil gi grunnlag for målrettet produktutvikling. Målrettede produkter kan resultere i økt konsum av fisk- og sjømatprodukter i gruppen, med en potensiell helsegevinst som effekt. Kunnskap om hvordan holdninger påvirkes av direkte erfaring med produkter er også av stor nytte.
 
Målet er å skaffe grunnlag for en målrettet produktutvikling for fiskerinæringen og videre bidra til å øke omsetningen av fisk og fiskeprodukter. Videre er det en ambisjon å øke konsumet av sjømatprodukter blant barna og ungdommene som er med i uttestingen tilsvarende ett måltid mer i uken.
 
De konkrete målene som skal realiseres i prosjektet er:
    •  Å finne ut mer om barn og ungdoms matholdninger og smakspreferanser i forhold til fisk og sjømat.
    •  Å få kunnskap om hvorvidt smakserfaring med ulike typer fisk og sjømat påvirker ungdoms holdninger til fisk og sjømat.
    •  Å finne ut om barn og ungdom har ulike preferanser til sjømat ut i fra alder.
    •  Å se om foresattes holdninger til fisk og sjømat samsvarer med deres barns holdninger.

     

    Fakta om prosjektet:

    Prosjekt nr:

    54676
    |

    Prosjektansvarlig:

    Kari Lisbeth Fjørtoft
    |

    Tidsperiode:

    Tittel:

    Produktutvikling av fisk rettet mot barn og ungdom

    Oppdragsgiver:

    Møre og Romsdal fylkeskommune (64823/2011/243)

    Samarbeidspartnere:

    Nils Sperre, Longvafisk, Sibelia

    Prosjektdeltakere:

    Bjørn Tore Nystrand, Marianne Lindhjem Staurset