

Produktutvikling av fisk rettet mot barn og ungdom
Kunnskap om holdninger og forventninger til fisk- og sjømatprodukter blant barn og ungdom vil gi grunnlag for målrettet produktutvikling. Målrettede produkter kan resultere i økt konsum av fisk- og sjømatprodukter i gruppen, med en potensiell helsegevinst som effekt. Kunnskap om hvordan holdninger påvirkes av direkte erfaring med produkter er også av stor nytte.
Målet er å skaffe grunnlag for en målrettet produktutvikling for fiskerinæringen og videre bidra til å øke omsetningen av fisk og fiskeprodukter. Videre er det en ambisjon å øke konsumet av sjømatprodukter blant barna og ungdommene som er med i uttestingen tilsvarende ett måltid mer i uken.
De konkrete målene som skal realiseres i prosjektet er:
• Å få kunnskap om hvorvidt smakserfaring med ulike typer fisk og sjømat påvirker ungdoms holdninger til fisk og sjømat.
• Å finne ut om barn og ungdom har ulike preferanser til sjømat ut i fra alder.
• Å se om foresattes holdninger til fisk og sjømat samsvarer med deres barns holdninger.
Fakta om prosjektet:
Prosjekt nr:
54676|
Prosjektansvarlig:
Kari Lisbeth Fjørtoft|