1212 NyFrakt II. Virkemidler for fornying av nærskipsflåten
1212 NyFrakt II. Virkemidler for fornying av nærskipsflåten
Forfatter(e):
Oddmund Oterhals, Arild Hervik, Harald Martin Hjelle, Svein BråthenUtgiver:
Møreforsking Molde ASOppdragsgiver:
Fraktefartøyenes Rederiforening og et konsortium med deltakere tilknyttet nærskipsfarten, samt Innovasjon NorgeRapportnr:
1212Isbn/Issn:
978-82-7830-175-3Publikasjonstype:
RapportSidetall:
19I dette delprosjektet av Ny Frakt II har en faggruppe sammensatt av forskere fra Høgskolen i Molde og Møreforsking Molde vurdert noen sentrale problemstillinger knyttet til rammevilkår og avgiftsstruktur for intermodale transporter, med vekt på situasjonen for nærskipsfarten. Status og framtidig utvikling er belyst i samråd med en gruppe bransjefolk fra næring og myndigheter. Det meste av innholdet i rapporten har vært bearbeidet i form av en workshop sammen med en bredt sammensatt gruppe av fagfolk knyttet til næringen.
I første del av rapporten er gjeldende avgiftsregime og incentivordninger drøftet. Det er en politisk målsetning å styrke nærskipsfarten men det er krevende å snu en utvikling der landbasert transport vinner stadig mer terreng. Det henvises til at det i nasjonal transportplanlegging nå også legges mer vekt på å integrere sjøveis transportløsninger, samt at næringsaktørene i større grad har fått til samarbeid mellom en sammensatt gruppe aktører som påvirker sjøtransportutviklingen.
I rapporten diskuteres videre samfunnsøkonomiske aspekt, markedskarakteristika, incentivproblem og koordineringsutfordringer. Gode nærskipsfartsløsninger vil kreve store investeringer i infrastruktur på land - ikke minst for å utvikle effektive havneterminaler. Det er behov for å styrke koordineringsleddet mellom vareeiere som etterspør transportløsninger og tilbudssiden som tilbyr transportløsninger.
Til slutt i rapporten diskuteres miljøaspektet, potensialet og utfordringene for å oppnå lavere miljøbelastning med mer sjøtransport.