1613 Sjøportalen. Delrapport 3: Utprøving - erfaringsutveksling
1613 Sjøportalen. Delrapport 3: Utprøving - erfaringsutveksling
Forfatter(e):
Nina Pereira KvadsheimUtgiver:
Møreforsking Molde ASIsbn/Issn:
978-82-7830-276-7 (trykt), 978-82-7830-277-4/0806-0789Publikasjonstype:
RapportSidetall:
30Målet med Sjøportalen-prosjektet er å utvikle og prøve ut
en nettportal for samordning og økt bruk av sjøtransport for bedrifter i
Romsdalsregionen. Denne delrapporten beskriver resultater fra arbeidspakke 5,
som omhandler utprøving og erfaringsutveksling av nettportalen for organisering
av felles sjøtransportløsninger. Det er gjennomført intervjuer med seks
utvalgte bedrifter i regionen og de varierer stort både i størrelse og
transportbilde. Ifølge resultatene har bedriftene ikke oppnådd én felles
samordnet funksjon. Utfordringen har vært å forankre Sjøportalen hos
deltakerbedriftene slik at de ville sette av personell og tid til reell
utprøving av portalen. Halvparten av bedriftene har brukt Sjøportalen-løsningen
der de kommenterer at den er grunnleggende bra og selvforklarende, og at det
var kostnadsbesparende og miljøvennlig å samle transportbehov. For at
Sjøportalen skal bli brukt ønsker bedriftene mer brukeraktivitet og at det
finnes rutetilbud og prisberegning på portalen. Markedsføringen må bli bedre
slik at flere får kjennskap til nettportalen. I tillegg ga bedriftene uttrykk
for at Sjøportalen-prosjektet var nyttig og at deltakelse
hadde en nytteverdi i seg selv. Noen bedrifter fikk god dialog med
Moldegaard Maritime Logistics som en logistikkagent og at det var positiv å få
erfaringsutveksling med andre aktører. Videre var foredragene på
prosjektmøtene, holdt av eksperter i sjøtransport, svært nyttige, inspirerende
og informative.
Resten av studien dreier seg om endring av godsstrømmene,
transportplanlegging og samarbeid med andre om sjøtransport. Det går klart fram
av tallene at det er utgående frakter på kontainer og stykkgods som har størst
potensialer for økt bruk av sjøtransport. Bedriftene bruker i stor grad
fortsatt mange separate sjøtransportløsninger. Så da kan vi trygt konkludere
med at det er fortsatt rom for mer samarbeid og samordning av lokale bedrifters
logistikktjenester. Analysen understøtter prosjektets hypotese om at en felles
nettportal med sentral planlegger vil være en viktig forutsetning for å utløse
potensialene for økt sjøtransport.