Etablering, gjennomføring og evaluering av videreutdanning i kunnskapsbasert pr...
Etablering, gjennomføring og evaluering av videreutdanning i kunnskapsbasert praksis ved Høgskolen i Molde
Forfatter(e):
Cecilie Utheim Grønvik (HiMolde), Ingeborg Ulvund (HiMolde)Utgiver:
Møreforsking Molde ASRapportnr:
1605Isbn/Issn:
978-82-7830-260-6 (trykt), 978-82-7830-261-3 (el.) / 0806-0789Publikasjonstype:
RapportSidetall:
31Kunnskapsbasert
praksis fremheves som et tiltak for å sikre kvalitet i helse-tjenesten. Helsemyndighetene
forventer at helsetjenesten tar avgjørelser basert på pålitelig kunnskap om
effekt av tiltak. Utdanningsinstitusjoner som utdanner helsepersonell,
forventer at studentenes kliniske veiledere arbeider kunnskapsbasert (KBP). For
at dette skal innfris anbefaler forskning at helsepersonell styrker egen
kompetanse i å anvende forskning i egen praksis. På bakgrunn av dette startet
Høgskolen i Molde, i samarbeid med Helse Møre og Romsdal, et
videreutdanningstilbud i KBP for helsepersonell med tre-årig
profesjonsutdanning.
Videreutdanningen
ble forankret i praksisfeltet og organisert rundt fagringer. Det pedagogiske fundamentet var
sosiokulturelt læringssyn, andragogikk og CASP-modellen.
Studentene
evaluerte seminardagene og progresjon i fagringarbeidet summativt på slutten av
hver seminardag. Videreutdanningens organisering og pedagogiske tilrettelegging
ble evaluert etter siste seminardag ved bruk av et egenutviklet spørreskjema. I
tillegg besvarte studentene KBP implementeringsskala og KBP holdningsskala ved
oppstart og avslutning av videreutdanningen.
Evalueringen
viste at studentene var godt fornøyd med det totale læringsutbytte av
videreutdanning. Siden studentene hadde ulik forkunnskap knyttet til innhenting
av forskningsbasert kunnskap bidro dette til ujevnt utbytte av opplæringen
knyttet til systematiske databasesøk. Det kom frem at studentene ble mer
motivert til bruk av forskningsresultat i egen praksis, men erfarte at det ikke
var nok å kun heve individuell kompetanse for å lykkes med det. Studentene
påpekte at kultur og tilgang på ressurser på arbeidsplassen er av betydning for
implementering av kunnskapsbasert praksis. For å nå målet om en kunnskapsbasert
helsetjeneste, kreves det at den enkelte organisasjon har dette som et
prioritert satsningsområde og setter av nødvendige ressurser.