Grunnskoleopplæring til barn og unge som bor i asylmottak og omsorgssentre
Grunnskoleopplæring til barn og unge som bor i asylmottak og omsorgssentre
Forfatter(e):
Kari Bachmann, Bjørn G. Bergem, Arild HervikUtgiver:
Møreforsking Molde ASRapportnr:
1516Isbn/Issn:
978-82-7830-242-2 (elektronisk), 978-82-7830-243-9 (trykt) / 0806-0789Publikasjonstype:
RapportSidetall:
46Rapporten presenterer resultater fra en spørreskjemaundersøkelse
blant kommuner med asylmottak og omsorgssentre, og som derfor tilbyr
grunnskoleopplæring for barn og unge asylsøkere. Undersøkelsen ble gjennomført
ved hjelp av Questback i perioden 4. juni til 18. august 2014. Spørreskjemaet
ble distribuert til skolefagansvarlige i 103 kommuner med statlige asylmottak
eller omsorgssentre. Etter avslutning av spørreundersøkelsen kunne det legges
til grunn svar fra 51 kommuner.
De aller fleste kommunene i undersøkelsen ivaretar elevenes
rett til særskilt norskopplæring. Det er imidlertid mange kommuner som ikke
tilbyr sine elever fra asylmottak og omsorgssentre morsmålsopplæring og/eller
tospråklig fagopplæring opplæring.
Selv om en del av de kommunene som ikke tilbyr
morsmålsopplæring eller tospråklig fagopplæring tilbyr annen tilrettelagt
opplæring som alternativ, er det fortsatt kommuner som verken tilbyr tospråklig
fagopplæring, morsmålsopplæring eller tilrettelagt opplæring som erstatning for
slik opplæring. I de kommunene hvor morsmålsopplæring tilbys, er ofte
gjennomsnittlig lærertimer per elev lavt. Dette gjelder også delvis for
tospråklig fagopplæring. Morsmåls- og tospråklig opplæring gis med andre ord ikke bare av
mindretallet av kommuner, men det gis også i begrenset grad i de kommunene hvor
det faktisk gis slik opplæring.
Selv om de aller fleste kommunene har faste rutiner for når
asylsøkerelevens norskkunnskaper og faglige ferdigheter skal kartlegges, så
tyder resultatene på at kommunene har problemer med å kartlegge elevenes
morsmålsferdigheter. Enkelte har også problemer med å få kartlagt elevenes
faglige ferdigheter før eller ved oppstart.
Manglende tilgjengelig kompetanse, både på flerkulturell
pedagogikk/flerkulturelle emner o.l., og ikke minst på særskilt språkopplæring,
må ses i sammenheng med og kan være noe av årsaken til at så mange kommuner
ikke tilbyr morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring, og heller ikke
kartlegger elevenes morsmålsferdigheter eller faglige ferdigheter før eller ved
skolestart. Det er særlig de små kommunene som sliter med å tilby elevene
særskilt språkopplæring, og som samtidig i størst utbredelse mangler
kompetanse på disse områdene og heller ikke kartlegger elevenes ferdigheter i morsmål
og fag.
Kommunene står nokså fritt i hvordan de vil organisere
opplæringen, noe som også gjenspeiler seg i resultatene fra undersøkelsen. En
relativt betydelig andel av elevene, nær 40 prosent av de 792 asylsøkerelevene
som omfattes i utvalget, deltar kun i ordinær opplæring i vanlig klasse/ basisgruppe
uten at de har tospråklig lærer eller assistent til stedet. Selv om integrasjon og
hospitering i ordinære opplæringstilbud beskrives som et viktig tiltak for
elevenes språklige utvikling og sosiale inkludering, kan det samtidig
reises problemstillinger knyttet til muligheten for å ivareta disse elevenes
individuelle tilretteleggingsbehov, spesielt knyttet til språkforståelse.
Kompetanseutfordringer til tross, resultatene viser at
kommunene i liten grad samarbeider om opplæringen til asylsøkerelever. En
problemstilling og utforske, er om det kan ligge et potensiale til å styrke
kvaliteten på asylsøkeropplæringen blant annet gjennom økt samarbeid mellom
kommunene.
Selv om resultatene kan danne grunnlag for problemstillinger
knyttet til kvaliteten på opplæringstilbudet til barn og unge asylsøkere, gir
resultatene imidlertid ikke grunnlag for å si noe sikkert om kvaliteten på
opplæringen, og hvordan skolene arbeider for og hvorvidt de makter å realisere
målsettingen om integrering og inkludering kombinert med ivaretakelsen av
elevenes individuelle behov knyttet både til språk, fag, og det sosiale. Til
det trengs mer forskning som går nærmere inn på kommunenes og skolenes system,
rutiner, kompetansebehov, planer, undervisningsprosesser og resultater.