"I UNG" - et alternativt opplæringstiltak for ungdom som har droppet ut av vide...
"I UNG" - et alternativt opplæringstiltak for ungdom som har droppet ut av videregående opplæring. Resultater fra følgeforskningen
Forfatter(e):
Guri Kaurstad Skrove, Gøril Groven, Sølve Mikal Krekvik Nerland, Kari BachmannUtgiver:
Møreforsking Molde ASOppdragsgiver:
Regionale forskningsfond og Astero ASRapportnr:
1612Isbn/Issn:
978-82-7830-274-3 (trykt), 978-82-7830-275-0 (elektronisk) / 0806-0789Publikasjonstype:
RapportSidetall:
114Denne rapporten omhandler
forskning på et intervenerende tiltak i Møre og Romsdal fylke, I UNG, som har
til hensikt å få ungdom som har sluttet i videregående opplæring tilbake i
opplæring eller i arbeid. I datainnsamlingen har vi intervjuet ungdommene i flere
omganger. Først gjennomførte vi dybdeintervjuer med 23 ungdommer for å få fram
deres egne erfaringer som skoleelev og deres beskrivelser av hva som har skjedd
før de til slutt droppet ut av videregående opplæring. Deretter intervjuet vi
ungdommene om deres erfaringer med I UNG-tiltaket for å få fram hva de syntes
fungerte bra og mindre bra. Ett år etter at ungdommene gikk ut av I UNG,
gjennomførte vi korte telefonintervju for å skaffe status om nåværende
situasjon og videre planer for utdanning eller jobb. Vi har også innhentet
kvalitative og kvantitative data blant de som arbeider med ungdommene i I UNG
for å beskrive tiltaket og samarbeidet rundt det. Et vesentlig formål med I UNG
prosjektet har vært å finne former for samarbeid og organisering som gjør det
mulig å anvende metodikk, erfaring og kompetanse hos ulike samarbeidsparter som
arbeider med målgruppen og i samarbeid tilpasse tjenesten slik at den leder til
ønsket resultat, nemlig å få ungdom tilbake i opplæring eller inn i varig
arbeid. I rapporten gis en kvalitativ forståelse av skolegang og frafall sett
fra ungdommens eget ståsted, samt beskrivelse av tiltaket I UNG og det
tverrsektorielle samarbeidet mellom tiltaksstedene og andre aktører. Hvordan de
ulike delene av tiltaket har fungert, er vurdert av både de ansatte og
deltakerne selv, ungdommene.