Kvalitet og kompetanse i praksisveiledning av studenter i helse- og sosialfag i...
Kvalitet og kompetanse i praksisveiledning av studenter i helse- og sosialfag i spesialisthelsetjenesten
Forfatter(e):
Kari Westad Hauge, Anne Grete Maasø, Johan Barstad, Hanne Svejstrup Elde, Guro Karlsholm, Astrid Stamnes, Gerd Skjong, Janne-Rita Skår, Elin Rødahl ThingnesUtgiver:
Møreforsking Molde ASRapportnr:
1514Isbn/Issn:
978-82-7830-285-5 (trykt), 978-82-7830-239-2 (el.) / 0806-0789Publikasjonstype:
RapportSidetall:
116
Våre funn viser at selv om veilederne har lang erfaring både
som profesjonsutøver og som veileder, samt at et stort flertall angir at de er
trygge i veilederrollen, opplever de situasjoner i veiledningen som
utfordrende. De tilkjennegir et behov for kompetanseheving. Ut ifra hva de
mener denne bør inneholde, må en slik kompetanseheving være av en viss varighet
og omfang. Det er spesielt tre rammefaktorer som trekkes fram som utfordrende;
samarbeidet med utdanningsinstitusjonene, tid til forberedelse og gjennomføring
av veiledningen, og arbeidsgivers anerkjennelse og tilrettelegging for
veiledning som en prioritert arbeidsoppgave. På bakgrunn av våre funn, blir følgende
satsingsområder viktige for i sikre kvaliteten i praksisstudier: økt
veiledningskompetanse, fremme og vedlikeholde veileders motivasjon og
frigjøring av tid.