1413 Grønn Fjord. Bind II. Beregning av klimagassutslipp i Geiranger
1413 Grønn Fjord. Bind II. Beregning av klimagassutslipp i Geiranger
Rapporten «Grønn Fjord – Analyse av
metningspunkt for trafikk og beregning av klimagassutslipp i Geiranger» er
skrevet i to bind. Dette er Bind II av rapporten, som omhandler beregninger av
utslipp til luft. Bind I av rapporten omhandler transportkapasitet.
Det er variasjoner i datagrunnlaget
for forbruk, og Geirangerfjorden har et spesielt utslippsmønster fordi
cruiseskipene seiler med lav hastighet og har ganske lang liggetid med kjøring
av hjelpemaskineri. Gjennomsnittsberegninger fra oppsøkte kilder kan dermed ikke
brukes. Vi har søkt å "triangulere" beregningene med litt ulik
metodikk og grunnlagstall slik at vi er mest mulig sikre på resultatene.
CO2-utslippene samlet kan ligge rundt 13-14 000 tonn i året. I størrelsesorden
tilsvarer dette samlede utslipp fra hurtigbåtflåten i Møre og Romsdal i 2013. Beregningene
gir en klar indikasjon på at utslippene i Geiranger i alt overveiende grad
kommer fra sjøtransporten, og særlig fra hjelpemaskineriet i cruiseskipene. Dette
betyr også at utslippene er konsentrert til sommermånedene. Etter våre
beregninger kan denne kilden stå for opp mot 84 % av CO2-utslippene fra
transport i Geirangerområdet. Hovedtyngden av utslippene fra cruiseskip skyldes lang
liggetid med kjøring av stort hjelpemaskineri til drift av skipenes hotelldel.
Dette betyr at hovedtyngden av
utslippene kommer fra semi-stasjonære utslipp inne i en trang fjord. Det er
nærliggende å peke på om det finnes muligheter for å utvikle nye tekniske
løsninger basert på landstrøm, for å forsyne cruiseskipene under deres relativt
lange liggetid. Vi er imidlertid kjent med at dette kan kreve omfattende tiltak
som involverer økt linjekapasitet.