1708 Hurtigbåtrute mellom Frøya og Trondheim
1708 Hurtigbåtrute mellom Frøya og Trondheim
Forfatter(e):
Hilde Johanne Svendsen, Nina Pereira Kvadsheim, Kjell Erik Dyrli, Espen RødUtgiver:
Møreforsking Molde ASOppdragsgiver:
Frøya NæringsforumRapportnr:
1708Isbn/Issn:
0806-0789 / 978-82-7830-287-3 (elektronisk)Publikasjonstype:
RapportSidetall:
45Frøya næringsforum ønsker
å få utarbeidet en
utredning av et direkte hurtigbåttilbud mellom Frøya og Trondheim. Befolkning
og næringslivet på Frøya opplever dagens kollektivtilbud, for pendlingsreiser
spesielt, mellom Frøya og Trondheim som lite hensiktsmessig. Frøya næringsforum
viser til økende trafikk som følge av den store aktiviteten i næringslivet på
Frøya. Det vises også spesielt til utvekslingen av kompetanse mellom
havbruksnæringen/ Blått kompetansesenter og forskningsmiljøene i Trondheim.
Målet derfor er å kunne få et tilbud der man kan reise mellom Frøya og
Trondheim på to timer.
Det er vanskelig å anslå
etterspørselen etter et slikt tilbud basert på reisevaneundersøkelser og annen
statistikk. Det er derfor gjort en analyse der vi finner ved hvilket
passasjertall ruta vil ha en samfunnsøkonomisk netto nåverdi som er større enn
null, ut fra en gitt ruteproduksjon og anslag på billettpriser. Dette er
beregnet for to alternativer, der begge er basert på fire avganger fra hvert
anløpssted daglig mandag til og med fredag. Dette viser at, alt etter valgt
alternativ, ruta kan være samfunnsøkonomisk lønnsom ved 248 eller 131
passasjerer, og at tilskuddsbehovet ved dette volumet antas å være henholdsvis
16 eller 8,7 mill. kroner. Gjennomsnittlig billettpris i alternativ 1 er
anslått til 211 kroner, og i alternativ 2 til 197 kroner. Bedriftsøkonomisk balanse
antas å oppnås ved henholdsvis 546 eller 300 passasjerer per dag.