1802 Rammevilkår for fylkesvegferjedrifta
1802 Rammevilkår for fylkesvegferjedrifta
Forfatter(e):
Hilde Johanne Svendsen, Lage Lyche, Karoline Louise HoffUtgiver:
Møreforsking Molde ASOppdragsgiver:
Vestlandsrådet ved Sogn og Fjordane fylkeskommuneRapportnr:
1802Isbn/Issn:
978-82-7830-290-3 (elektronisk)/0806-0789Publikasjonstype:
RapportSidetall:
71Gjennom
kartlegging og datainnsamling har vi fått tilgang til fylkenes kostnader til
ferjedrift, og utgifter til drift/vedlikehold og investering i
fylkesvegferjekaier. Når vi sammenstiller overføringene i inntektssystemet med
kostnadene fylkene har hatt og forventer å få fremover, så kan det sammenfattes
med at overføringene til ferjedrift ser ut til å ha vært tilstrekkelig fra 2010
og frem til i dag Vestlandet sett under ett. Det er mer nyansert i kapittel 4
der vi også ser på virkningene fylkesvis. I perioden fremover, ser vi
imidlertid at det er et finansieringsbehov utover det som kan forventes i
overføringer fra staten. For ferjekaier så viser våre beregninger at
overføringer til drift og vedlikehold har vært betydelig lavere enn de faktiske
utgiftene, men her er det vanskeligere å forutsi noe om fremtidige
overføringer. Vi har ikke lykkes i å finne ut om det er særskilte overføringer
gjennom overføringene til fylkesveger som gjelder fylkesvegferjekaier. Unntaket
er midlene til opprusting og fornying av fylkesvegnettet, der dette er hentet
fra Statens vegvesens karlegging av vedlikeholdsbehovet på fylkesvegnettet. Dokumentasjonsrapporten
viser en gitt andel til «bru og kai», men utover det er det ikke ytterligere
detaljspesifiseringer.
Rammebetingelser som gjøre fylkene i stand til å forvalte fylkesvegferjedrifta kan skje gjennom
1) Fylkenes
innkjøpskompetanser og samarbeid
2) Spesielle
vurderinger ved gjennomgang av dagens inntektssystem. Dersom statlige
myndigheter ønsker og støtter et grønt skifte, kan støtteordninger per samband
vurderes etter gitte kriterier
3) En
gjennomgang av modellen som beregner overføringer til drift/vedlikehold av
fylkesvegferjekaier
4) Spesielle
vurderinger ved gjennomgang av dagens inntektssystem. Dersom statlige
myndigheter ønsker og støtter et grønt skifte, kan en engangsstøtte per samband
vurderes etter gitte kriterier
5) Miljøkrav
i nye anbud bør stilles på en slik måte at fylkeskommunene kan hente ut
ENOVA-støtte til tiltakene.
6) Fylkeskommunene
bør utforme konkurranser, både formuleringer og tidsperspektiv, slik at
tilbydere har mulighet til å benytte seg av de støtteordningene som eksisterer