Beregningsmetodikk for netto ringvirkninger av samferdselsinvestering
Beregningsmetodikk for netto ringvirkninger av samferdselsinvestering
Forfatter(e):
Eivind TveterUtgiver:
Møreforsking Molde ASOppdragsgiver:
TransportetateneRapportnr:
1813Isbn/Issn:
978-82-7830-306-1Publikasjonstype:
RapportSidetall:
65Transportetatene har gitt Møreforsking og COWI oppdrag å utvikle en metodikk for beregning av netto ringvirkninger. Metodikken skal kunne benyttes for alle transportformer og benyttes i beregning av prosjekter i NTP 20222033. Denne rapporten er første fase i oppdraget og gir en gjennomgang av eksisterende forsking og beregninger. Formålet er å vurdere hvilke virkninger det foreligger et godt nok grunnlag til å beregne samt å velge et overordnet metodisk rammeverk. Vi gjennomgår den viktigste litteraturen på området og beregninger gjort på norske prosjekter. Vi utvikler også et enkelt rammeverk for å forstå de store variasjonene mellom ulike beregninger.
Rapporten gir følgende anbefalinger:
1. Vi anbefaler at det kun gjøres beregninger for agglomerasjonsgevinster.
2. Beregninger gjøres med utgangspunkt i endringer i effektiv sysselsettingstetthet.
3. Avstandskostnader beregnes med generaliserte reisekostnader.