Effektivitet og kontraktsformer for fylkevegferjer
Forfatter(e):
Svein Bråthen, Edvard Thonstad Sandvik, James Odeck, Lage Lyche
Utgiver:
Møreforsking Molde AS
Oppdragsgiver:
Fylkene/fylkeskommunene i Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark
Rapportnr:
0501
|
Isbn/Issn:
82-7830-072-0
Publikasjonstype:
Rapport
|
Sidetall:
78
Når det gjelder effektivitet i norske fylkesveg ferjesamband, kan vi trekke tre konklusjoner som angår tilskuddsmyndighetens handlingsrom:
Økt alder på ferjene gir svakere effektivitet.
Det er ikke mulig å trekke noen entydig konklusjon med hensyn til om fylkesveg- eller riksvegsamband er mest effektive (angår kontraktsform og kjøperkompetanse). Det er forhold som ferjenes alder, farvannstype samt antall anløp og seilingslengde pr. tur som i større grad spiller inn.
Anbud som kontraktsform gir i seg selv ingen innvirkning på effektiviteten når vi sammenholder kostnader pr. produsert enhet med situasjonen i sammenlignbare ferjesamband. Det er andre forhold som bedre forklarer forskjellene i effektivitet. Denne observasjonen utelukker imidlertid ikke at langsiktige anbudskontrakter kan ha en positiv effekt der hvor samband framstår som lite effektive og/eller hvor det er ønskelig å få til et endret driftsopplegg. I slike tilfeller er det grunn til å vurdere å opprettholde en mulighet for å kunne ta samband tilbake i en rammetilskuddskontrakt med incitaments/ kvalitetselementer, når et riktig eller rimelig kostnadsnivå og et ønsket driftsopplegg er etablert.