Prioritering av prosjektportefølje når noen av konsekvensene ikke lar seg måle i kroner
Forfatter(e):
Arne Løkketangen, David L. Woodruff, James Odeck
Utgiver:
Møreforsking Molde AS
Oppdragsgiver:
Samferdselsdepartementet
Rapportnr:
0301
|
Isbn/Issn:
82-7830-051-8
Publikasjonstype:
Rapport
|
Sidetall:
47
Bakgrunnen for prosjektet er problemene med dagens praksis i få utvalgt representative porteføljer av prosjekter til vurdering for inkludering i NTP, særlig med hensyn på ikke-prissatte virkninger.
En sentral del av dette prosjektet har vært å utvikle nye metoder for å generere prosjektporteføljer som simultant tar hensyn til de fire innretningene definert av Samferdselsdepartementet (distrikt, miljø, framkommelighet og sikkerhet) og hovedmålet, som er maksimering av den samlede samfunnsøkonomiske nytten. De nye metodene inneholder også nye mekanismer og avstandsmål for å unngå å generere, og presentere brukeren for, altfor mange alternative porteføljer. Disse metodene er grunnleggende og nødvendige for å kunne lage et fornuftig og brukertilpasset BSS (beslutningsstøttesystem) for Vegdirektoratet.
Utvikling av brukergrensesnitt var planlagt som en del av prosjektet, men dette ville krevd en total nyutvikling av prosjektdatabanken, i tillegg til at prosjektrammen ble redusert p.g.a. innføring av mva. Vi har derfor satt i gang en studentoppgave (3-års avsluttende prosjekt i bachelor-studiet i informatikk ved Høgskolen i Molde) for å teste ut måter å visualisere og sammenligne prosjektporteføljer på. Denne baserer seg på samme datagrunnlag som i prosjektet.